Dode dag - Toraja - Reisverslag uit Toraja, Indonesië van Simone - WaarBenJij.nu Dode dag - Toraja - Reisverslag uit Toraja, Indonesië van Simone - WaarBenJij.nu

Dode dag - Toraja

Blijf op de hoogte en volg Simone

30 Augustus 2014 | Indonesië, Toraja

Dag twee in Toraja. Mijn Spaanse vrienden (Santiago en Marta) en ik hebben besloten vanavond een bus naar Makassar te nemen om vanaf daar naar Bira, het strand te gaan.

Na alle dingen rondom de dood van gister, had ik niet zoveel zin in deel twee van de tour. We gingen eerst op zoek naar ontbijt, wat nergens te kregen was. Dus uiteindelijk maar een aantal donuts gehaald. Vervolgens kwam onze gids op straat naar ons toe, hij had een probleem. Mensen hadden een 'special request' gedaan en wilde hem perce als gids hebben. Dus wij kregen een vervanger. Onzin natuurlijk, hij kon waarschijnlijk meer geld van andere krijgen, dus ging met hun mee. Voor ons, uiteindelijk mazzel, deze gids was zoveel liever en spontaner en sprak veel duidelijker Engels.

Als eerst zijn we naar de rotsbegraafplaats gegaan. Waar rotsen zijn uitgehakt en mensen zonder kist in zijn begraven, alleen of met familieleden. Vervolgens werd er een houten deurtje voor getimmerd. Blijkbaar wordt deze manier nu nog steeds gebruikt, want er was een hele nieuwe te zien.

Vervolgens zijn we een heel eind gereden, naar de begrafenis van de vrouw waar gister alle buffels voor gedood werden. Dit was zo saai, dat we weer zijn vertrokken. Het was gewoon als een standaard Nederlandse begrafenis. Na de veel te dure lunch zijn we naar de baby tree gegaan, waar de grootste boom met baby lijken staat. Ook hier waren uitgehakte vakjes met een stro deurtje ervoor. Natuurlijk groeit een boom door en zal op een gegeven moment het vakje dichtgroeien. Mensen geloven dat als je hier heengaat als je zwanger bent of wilt worden, dat je moet bidden en dan een voorspoedige zwangerschap krijgt. Veel kinderen zijn overleden door het gebrek aan ziekenhuizen en kennis. Navelstrengen die doorgesneden werden, doormiddel van bamboo of palmbladeren.

Vervolgens hebben we de traditionele huizen van binnen bekeken. Binnen staat helemaal niks (matras, familiefoto en niet te vergeten, een televisie).

Daarna hebben we nog een grot bezocht, een beetje als gister met hangende kisten, maar dan veel ouder en veel mooier. En als laatste zijn we nog naar een traditioneel dorp met een grot geweest, dit viel een beetje tegen.