Derawan - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Simone - WaarBenJij.nu Derawan - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Simone - WaarBenJij.nu

Derawan

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

10 September 2014 | Indonesië, Balikpapan

Vandaag begonnen we lekker rustig op de boot. Geen Chinezen meer, geen Fransen, geen Engelse.. Alleen ik en de twee Duitsers. We hadden allebei onze eigen instructeur.

Ik begon met de navigatie duik. Mijn instructeur had het wat krom uitgelegd en ik deed het in eerste instantie ook fout, totdat ik me bedacht dat een vierkant 360 graden is. Dus ik moest gaan rekenen onder water.

Daarna zag ik opeens een gigantische manta rog. Hij kwam zo dichtbij dat ik hem bijna kon aanraken. Echt heel gaaf! Ik raakte natuurlijk weer uit adem, omdat het het einde van de duik was, toen we al bezig waren op te gaan. Mijn instructeur bleef maar pushen dat ik onder bleef. Het was echt zo gaaf.

Daarna had ik mijn draagvermogen duik. Ik moest blijven hangen zonder te bewegen. Moeilijk in eerste instantie, maar zodra ik mijn evenwicht gevonden had, ging het prima.

Daarna wilde mijn instructeur van gear wisselen. Ik moest mijn bcd (bodywarmer) helemaal uittrekken en aan hem geven en dan die van hem aantrekken. Daarna ook de duikbril, mijn grootste angst. Maar het ging goed! Zijn bril was alleen veel te groot voor mij en ik moest hem vragen om mijn eigen bril terug te krijgen.

Ik was zo trots op mijzelf. Na het zwemmen in een enorm zware stroming, zag ik een zwarte manta rog. Die nog groter was dan de vorige! Heel cool.

Hierna had ik nog een laatste duik in Kalimantan. Het was niks bijzonders, alleen dat ik weer een manta mocht aanschouwen was wel heel stoer. De stroming was weer enorm sterk en ik vond er niet heel veel aan. Na de duik zagen we vanaf de boot heel veel mantas en dolfijntjes.

Vandaag kreeg ik mijn toets en laatste dingen, mijn instructeur vond het nodig om hier 4 uur lang de tijd voor te nemen. Ik was ondertussen nog gaan zoeken naar de schildpadden maar had weer geen geluk. Johnny uit Bangladesh kwam me nog ophalen toen hij naar het strand ging voor de schildpadden, maar ik had het wel een beetje gehad en natuurlijk vond hij er wel een die eieren aan het leggen was!

De avond heb ik afgesloten met mijn nieuwe diploma voor een advanced diver!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 6434

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 31 December 2014

Reisje twee door Azië

Landen bezocht: