Balikpapan, Berau, Derawan - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Simone - WaarBenJij.nu Balikpapan, Berau, Derawan - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Simone - WaarBenJij.nu

Balikpapan, Berau, Derawan

Blijf op de hoogte en volg Simone

06 September 2014 | Indonesië, Balikpapan

Na heel lang nadenken en afwegen, heb ik besloten vandaag naar Berau te vliegen om vervolgens met bus en boot richting Derawan te gaan. Ik wil mijn advanced duiken hier gaan doen, omdat ik in een beschermd natuurgebied in Maleisie wil duiken. Voor dit gebied heb je 20 geregistreerde duiken of een advanced padi nodig. Dus ik heb weinig keus en ik denk dat Indonesië goedkoper is dan Maleisië.

Vanmorgen wilde ik om 7 uur een taxi aan de straat pakken, maar die bleken er niet te zijn. Ook was ik beetje later dan gepland en had ik maar weinig tijd om voor de vlucht op tijd aanwezig te zijn. Gelukkig, was er een man in het hotel met een mooie auto die mij wel een gratis ritje naar de airport wilde geven. Dus ik ben bij hem ingestapt en uiteindelijk heb ik hem een fooitje van 2 euro gegeven, wat die eerst niet aan wilde pakken.

Ik weet niet hoe de airlines hier werken, maar tot nu toe heb ik iedere vlucht vertraging van minimaal een half uur gehad. Er wordt niks bekend gemaakt en je wacht gewoon totdat de gate open gaat. Vanaf de vlucht ben ik eerst gaan lopen, omdat de lonely planet mij had geïnformeerd dat er een angkot moest zijn voor bijna gratis. Helaas, na een kwartier gelopen te hebben ben ik maar weer omgekeerd en heb ik een taxi genomen. De taxi bracht mij naar een verlaten plek bij de rivier, waar ik vervolgens een auto met chauffeur kon pakken om naar het eiland van Derawan af te reizen. De chauffeur was zeer vriendelijk, wilde hele tijd kletsen met een enorme taalbarrière, bier drinken en kocht ramatan voor ons. Iedere keer als ik lekte met de vrucht, maakte huis zorgvuldig de plek schoon, ook als dit mijn been betrof. Ik was dan ook zeer blij toen ik veilig aan was gekomen. Vervolgens kon ik een dure boot nemen die direct ging of 3 uur wachten op de goedkopere boot. Ik besloot direct te gaan met de speedboat. Ik heb daarna een plekje gezocht op het eiland, wat me zeer beviel. Een oranje homestay met mijn eigen deur en badkamer.

Vervolgens even langs de duikschool gegaan, maar de eigenaar had geen zin om uitleg te geven, dus heb ik gewacht en ben ik even gaan snorkelen. Er werd mij verteld dat er alleen maar kleine visjes zouden zwemmen, totdat ik opeens 3 mega schildpadden tegenkwam! Heel gaaf!

Daarna mijn duiken geregeld.

In de avond wat mensen leren kennen, die ik later nog zou ontmoeten. Helaas waren ze veel later dan afgesproken en had ik inmiddels al nieuwe mensen leren kennen en heb ik ze nooit meer gesproken. Die avond gezellig met mijn nieuwe vrienden gekletst en in de regen naar huis gegaan, omdat ik een duik voor de volgende ochtend had staan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 6422

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 31 December 2014

Reisje twee door Azië

Landen bezocht: